Regeneracja turbin - Czy warto regenerować?

Jeśli Twoja turbosprężarka wykazuje objawy zużycia to masz trzy możliwości:

  • zakup i montaż turbosprężarki używanej - nie polecamy, ponieważ nigdy nie wiadomo w jakim ona jest stanie
  • zakup i montaż nowej turbosprężarki
  • zakup i montaż turbosprężarki zregenerowanej
  • regeneracja własnej turbosprężarki

Preferujemy naprawę Twojej turbosprężarki, nie wymianę na inną - dlaczego?

Po rozmontowaniu można w pewnym stopniu ocenić, co było przyczyną awarii. Pozwala to w większości przypadków uniknąć powtórnej awarii. Pamiętaj, że turbosprężarka nie psuje się bez przyczyny. Wyeliminowanie niesprawności któregoś z układów wpływających na pracę turbo jest kluczowym elementem naprawy Twojego samochodu.

Przyczyny awarii

Turbosprężarka w samochodzie, to jeden z najtrwalszych elementów układu napędowego. Turbina stosunkowo rzadko ulega naturalnemu wyeksploatowaniu a przyczyna jej awarii często leży po stronie samego pojazdu. Dlatego bardzo ważne jest ustalenie istoty awarii przed montażem kolejnej turbosprężarki po to, aby zapobiec ponownemu jej uszkodzeniu z powodu niesprawności zewnętrznego osprzętu.

Typowe przyczyny awarii

Zanieczyszczony olej silnikowy.

Występowanie głębokich rys na łożyskach spowodowane jest przez zanieczyszczony olej. Aby uniknąć tego typu uszkodzeń należy stosować olej i filtry wysokiej, jakości oraz koniecznie wymieniać je zgodnie z zaleceniami producenta, jak również po każdej naprawie turbosprężarki.

zdjęcie: zanieczyszczony olej silnikowy

Uszkodzenie spowodowane niedostatecznym smarowaniem turbosprężarki

zdjęcie: zanieczyszczony olej silnikowy

Uszkodzenie spowodowane niedostatecznym smarowaniem turbosprężarki

Awarie związane z zabrudzonym olejem, mogą być spowodowane przez:

  • zaniedbanie terminowej wymiany oleju;
  • zniszczony, zużyty, lub niskiej jakości filtr oleju;
  • zużycie silnika (często silniki nadające się do remontu kapitalnego);
  • niesprawność zaworu przelewowego filtra oleju;
  • niska jakość oleju

Zaniki w doprowadzaniu oleju i brak odpowiedniego ciśnienia oleju.

Zaniki w doprowadzaniu lub zbyt niskie ciśnienie oleju w układzie powoduje wypolerowanie i wypalanie powierzchni łożysk. Ponadto znaczny niedobór ciśnienia oleju ponad przedłużony okres (powyżej 810 sekund) oprócz wypolerowania i wypalania powierzchni łożysk powoduje w systemie łożysk turbosprężarki objawy przebarwienia.

Niedobór ciśnienia jest najgroźniejsza formą przerw w dostarczaniu oleju, a przyczyną może być:

  • uruchomienie turbosprężarki bez zalania olejem;
  • nieprawidłowy start silnika po wymianie lub naprawie turbosprężarki;
  • niesprawna pompa olejowa;
  • zużycie silnika;
  • niesprawny układ odpowietrzenia komory korbowej (odma);
  • zgięty, złamany lub niedrożny przewód smarujący turbosprężarkę;
  • niski poziom oleju w misce olejowej;
  • zanik smarowania z powodu zbyt długiej pracy pojazdu na dużym pochyleniu terenu;
  • długi okres nieużywania samochodu;
zdjęcie: uszkodzenie spowodowane niedostatecznym smarowaniem turbosprężarki

Uszkodzenie spowodowane niedostatecznym smarowaniem turbosprężarki

zdjęcie: uszkodzenie spowodowane niedostatecznym smarowaniem turbosprężarki

Uszkodzenie spowodowane niedostatecznym smarowaniem turbosprężarki

Ciała obce.

Zdarza się, że obcy materiał wpada do korpusu wydechowego lub ssącego turbiny powodując uszkodzenia wyraźnie widoczne na kołach turbiny i kompresora. Zanieczyszczenia w układzie dolotowym i wydechowym powstają w efekcie niesprawnego funkcjonowania tych ukladów jak i podczas montażu turbosprężarki. Sól lub piasek, jak również wszelkie zabrudzenia i zanieczyszczenia odbijając się od ścian sprężarki mogą doprowadzić do całkowitego uszkodzenia łopatek. Także znajdujące się w kolektorze wydechowym zanieczyszczenia jak na przykład cząstki rdzy stwarzają ogromne zagrożenie dla wirujących z wysoką prędkoscią łopatek turbiny.

zdjęcie: Uszkodzenie wirnika przez ciało obce

Uszkodzenie wirnika przez ciało obce

zdjęcie: Uszkodzenie koła kompresji przez ciało obce

Uszkodzenie koła kompresji przez ciało obce

Przekroszenie krytycznej prędkości obrotowej turbosprężarki tzw. OVERSPEED.

Zjawisko to występuje wtedy, gdy turbosprężarka osiąga chwilowo lub stale bardzo wysokie prędkości obrotowe (wyższe od prędkości założonej przez producenta). Często są to prędkości zmienne i przejście turbosprężarki z niskich obrotów do bardzo wysokich powoduje zmianę struktury wewnętrznej koła kompresji (trwałe odkształcenie), co z kolei powoduje rozważenie i w efekcie zniszczenie turbosprężarki.

Przyczyny OVERSPEED-u:

  • nieszczelności w dolocie między turbosprężarką a kolektorem dolotowym, w skrajnym przypadku całkowite rozerwanie rury;
  • ograniczony dolot powietrza do turbosprężarki (zatkany filtr powietrza lub rura między filtrem a turbiną);
  • modyfikacje silnika, tzw. „chipowanie”;
  • niewłaściwie ustawiony lub zablokowany mechanizm zmiennej geometrii;
  • niewłaściwy sygnał sterowniczy do turbosprężarki z układu sterowania w aucie;
  • zużyte wtryskiwacze;
  • zainstalowanie niewłaściwej turbosprężarki;
zdjęcie: overspeed tzw. „skórka pomarańczowa” (efekt trwałych zmian w strukturze materiału)

Overspeed tzw. „skórka pomarańczowa” (efekt trwałych zmian w strukturze materiału)

zdjęcie: overspeed tzw. „skórka pomarańczowa” (efekt trwałych zmian w strukturze materiału)

Overspeed tzw. „skórka pomarańczowa” (efekt trwałych zmian w strukturze materiału)

Zużycie eksploatacyjne turbosprężarki

Po wieloletniej pracy może się zdarzyć, że turbosprężarka ulegnie naturalnemu zużyciu (podobnie jak wszystkie elementy mechaniczne np. silniki, przekładnie itp.).

Efektem takiego zużycia może być:

  • nadmierne zużycie paliwa;
  • nadmierne zużycie oleju;
  • spadek wydajności turbosprężarki, objawiający się dymieniem czy głośną pracą;

Regeneracja turbin - opis procesu

Po dostarczeniu Turbiny do naszej firmy, jest ona rozkładana. Poszczególne elementy są poddawane procesom mycia, piaskowania, przywracania do pierwotnego wyglądu zewnętrznego.

Oceniamy stan elementów turbosprężarki, tak by móc poinformować klienta, co było prawdopodobną przyczyną awarii.

Następnie dokonujemy szczegółowych oględzin powierzchni oraz kontroli wszystkich punktów pomiarowych wskazanych przez producenta. Celem tego procesu jest ocena, czy elementy wyrujące spełniają niezbędne kryteria i czy mogą być użyte ponownie. Jeśli nie, to są wymieniane na nowe.

Następnym krokiem jest wyważanie wałka wraz z kołem kompresji, na pierwszej wyważarce. Po dokonaniu wyważenia składamy korpus Turbosprężarki. Zakładamy nowe łożyska, odrzutniki olejowe, pierscienie oporowe, uszczelki itd.

Po złożeniu korpusu montujemy go na drugiej maszynie doważajacej. Tu dokonujemy wstępnego doważenia zespołu wirującego z prędkoscią podkrytyczna ( ok. 40 000 obr/min) . Ten etap, często pomijany przez większość zakładów naprawczych wg nas jest niezbędny, gdyż umożliwia kontrolę niedoważenia i wykonanie ewentualnej korekty w dwóch płaszczyznach (koła turbiny i koła sprężarki). W trakcie tego doważania turbina jest podłączona do systemu olejowego, a sam proces trwa na tyle długo, że można w 100% sprawdzić jej szczelność. Nie jest to możliwe przy wyważaniu końcowym na wyważarce nadkrytycznej z uwagi na bardzo krótki czas procesu (ok. 4 sekundy). Kolejnym etapem jest doważenie turbosprężarki na wspomnianym stanowisku wysokoobrotowym z prędkoscią do 250 000 obr/min.gdzie jest poddawana warunkom takim jak podczas pracy w samochodzie.

Następnie dokonujemy montażu końcowego oraz regulujemy ustawienie zaworu sterującego (o ile przewiduje to konstrukcja turbosprężarki).

Do każdej turbiny dołączamy protokół wyważenia końcowego, kartę gwarancyjną, instrukcję montażu turbosprężarki oraz wykaz czynności, które należy wykonać, by nasza praca, a Państwa pieniądze nie poszły na marne.

Na zakupioną lub zregenerowaną turbinę otrzymujecie Państwo pisemną 12-miesieczną gwarancję.

Instrukcja montażu

Przed uruchomieniem turbosprężarki należy usunać usterkę, która spowodowała konieczność przeprowadzenia wymiany lub naprawy turbosprężarki.

Instrukcja montażu

  • Sprawdzić poprawność działania pompy oleju (zmierzyć ciśnienie).
  • Sprawdzić poprawność działania zaworu EGR.
  • Wymienić olej w silniku, wraz z filtrem (wskazane jest przepłukanie instalacji oraz wyczyszczenie miski olejowej).
  • Wymienić filtr powietrza oraz usunać zanieczyszczenia z układu dolotowego (węże, intercooler).
  • Obowiazkowo wymienić przewody olejowe dolotowy i wylotowy turbosprężarki na nowe.
  • Sprawdzić stan i drozność układu wydechowego.
  • Wstrzyknać około 3 cm3 czystego oleju silnikowego do środka korpusu turbosprężarki przez zasilający otwór olejowy. Podczas wstrzykiwania należy obracać wirnik w celu rozprowadzenia oleju wewnątrz turbiny.
  • Zamontować turbosprężarke do silnika z wykorzystaniem nowych uszczelek (nie należy jeszcze dokrecać przewodu odprowadzającego olej turbosprężarki).
  • Napełnić olejem obwód smarowania turbosprężarki, obracając rozrusznikiem wał korbowy silnika, przy odłączonym zasilaniu cewki zaworu odcinajacego pompy wtryskowej. (W przypadku silników niskoprężnych odłącz zasilanie cewki zapłonowej). Przerwanie ww. czynności powinno nastapić w momencie pojawienia się swieżego oleju w otworze odprowadzajacym olej z korpusu turbosprężarki.
  • Połacz przewód odprowadzający olej z turbosprężarką.
  • Po uruchomieniu silnika pozostaw go, co najmniej 30 sekund na biegu jałowym.

PRZY MONTAŻU TURBOSPRĘŻARKI NIE MOŻNA UŻYWAĆ SILIKONÓW ORAZ PAST USZCZELNIAJĄCYCH

Zasady eksploatacji

Gdy silnik niedomaga, nie zawsze jest temu winna turbosprężarka

Bardzo często turbosprężarka w doskonałym stanie jest demontowana i wymieniana na nową z powodu pozornie złego działania.

Zauważyłeś niebieskie spaliny! Przed wymontowaniem turbosprężarki sprawdź, czy wkład filtra powietrza nie jest zanieczyszczony. Sprawdź również, czy przyczyna nadmiernego zużycia oleju nie znajduje się w samym silniku (jego zużycie, wycieki).

Turbosprężarka hałasuje! Zdarza się po prostu, że połączenia śrubowe są poluzowane. Czarne spaliny. Spadek mocy silnika! Jeszcze raz sprawdź przede wszystkim sam silnik.

Nie eksploatuj źle działającej turbosprężarki aż do awarii

Jeżeli zauważysz wycieki oleju, jeżeli widzisz za sobą chmurę niebieskiego dymu, występują nienormalne drgania albo hałas pochodzący z turbosprężarki - zatrzymaj silnik. Awaria może być w tym momencie w miarę łatwo usunięta. Jeżeli tego nie zrobisz, to istnieje prawdopodobieństwo, że konieczna będzie dużo droższa naprawa.

Turbosprężarka wiruje z ogromną prędkością. Najmniejsza anomalia (np. minimalne niedoważenie spowodowane przykładowo uderzeniem ziarenka piasku lub soli z nieszczelnej instalacji ssącej w koło kompresji) może spowodować ocieranie wirnika o obudowe a tym samym powazna awarie turbo. W innym przypadku wystarczy kilka sekund, aby z powodu niedostatecznej ilości oleju zniszczyć łożyska). Jeżeli nie jesteś pewien czy Twoja turbosprężarka pracuje poprawnie zapytaj nas o poradę. To czy zauważysz objawy awarii na czas, przyniesie Ci oszczedności w wypadku naprawy.

W CELU ZAPEWNIENIA DŁUGIEJ I BEZAWARYJNEJ PRACY TURBOSPRĘŻARKI NALEŻY STOSOWAĆ SIĘ DO PONIŻSZYCH ZALECEŃ

NALEŻY ZWRÓCIĆ UWAGĘ NA:
  • Utrzymanie stałego ciśnienia w układzie smarowania silnika.
  • Częste wymiany oleju wraz z filtrem olejowym i filtrem powietrza( max., co 10 000 kilometrów).
  • Zapewnienie szczelności układu kolektora ssącego powietrza
ZALECENIA EKSPLOATACYJNE:
  • Po uruchomieniu silnika nie wolno zwiekszać prędkości obrotowej, należy odczekać kilka minut w celu zapewnienia smarowania w całym układzie smarowania silnika(olej musi dotrzeć do łożysk turbiny).
  • Nie należy gasić silnika pracującego na wysokich obrotach, (ponieważ turbina pracuje jeszcze przez pewien czas bez smarowania, co może doprowadzić do zatarcia się łożysk w turbinie).
NAJCZĘSTSZE PRZYCZYNY POWODUJĄCE USZKODZENIE TURBOSPRĘŻARKI:
  • Małe ciśnienie w układzie smarowania.
  • Wchłonięcie obcego ciała do komory doładowującej.
  • Zanieczyszczony olej i filtr olejowy.
  • Suche pierwsze uruchomienie turbiny (bez zalania komory smarowania turbiny olejem).