Regenracja turbin w Warszawie AB Turbo Strona główna

Zasady eksploatacji

Gdy silnik niedomaga, nie zawsze jest temu winna turbosprężarka

Bardzo często turbosprężarka w doskonałym stanie jest demontowana i wymieniana na now± z powodu pozornie złego działania.

Zauważyłeś niebieskie spaliny! Przed wymontowaniem turbosprężarki sprawdź, czy wkład filtra powietrza nie jest zanieczyszczony. Sprawdź również, czy przyczyna nadmiernego zużycia oleju nie znajduje się w samym silniku (jego zużycie, wycieki).

Turbosprężarka hałasuje! Zdarza się po prostu, że połączenia śrubowe sa poluzowane. Czarne spaliny. Spadek mocy silnika! Jeszcze raz sprawdź przede wszystkim sam silnik.

Nie eksploatuj źle działającej turbosprężarki aż do awarii

Jeżeli zauważysz wycieki oleju, jeżeli widzisz za sobą chmurę niebieskiego dymu, występuj± nienormalne drgania albo hałas pochodzący z turbosprężarki - zatrzymaj silnik. Awaria może być w tym momencie w miarę łatwo usunięta. Jeżeli tego nie zrobisz, to istnieje prawdopodobieństwo, że konieczna będzie dużo droższa naprawa.

Turbosprężarka wiruje z ogromną prędkością. Najmniejsza anomalia (np. minimalne niedoważenie spowodowane przykładowo uderzeniem ziarenka piasku lub soli z nieszczelnej instalacji ssącej w koło kompresji) może spowodować ocieranie wirnika o obudowe a tym samym powazna awarie turbo. W innym przypadku wystarczy kilka sekund, aby z powodu niedostatecznej ilości oleju zniszczyć łożyska). Jeżeli nie jesteś pewien czy Twoja turbosprężarka pracuje poprawnie zapytaj nas o poradę. To czy zauważysz objawy awarii na czas, przyniesie Ci oszczedności w wypadku naprawy.

W CELU ZAPEWNIENIA DŁUGIEJ I BEZAWARYJNEJ PRACY TURBOSPRĘŻARKI NALEŻY STOSOWAĆ SIĘ DO PONIŻSZYCH ZALECEŃ

NALEŻY ZWRÓCIĆ UWAGĘ NA:

  • Utrzymanie stałego ciśnienia w układzie smarowania silnika
  • częste wymiany oleju wraz z filtrem olejowym i filtrem powietrza( max., co 10 000 kilometrów)
  • zapewnienie szczelności układu kolektora ssącego powietrza

ZALECENIA EKSPLOATACYJNE:

  • Po uruchomieniu silnika nie wolno zwiekszać prędkości obrotowej, należy odczekać kilka minut w celu zapewnienia smarowania w całym układzie smarowania silnika(olej musi dotrzeć do łożysk turbiny)
  • nie należy gasić silnika pracującego na wysokich obrotach, (ponieważ turbina pracuje jeszcze przez pewien czas bez smarowania, co może doprowadzić do zatarcia się łożysk w turbinie)

NAJCZĘSTSZE PRZYCZYNY POWODUJĄCE USZKODZENIE TURBOSPRĘŻARKI:

  • małe ciśnienie w układzie smarowania
  • wchłonięcie obcego ciała do komory doładowującej
  • zanieczyszczony olej i filtr olejowy
  • suche pierwsze uruchomienie turbiny (bez zalania komory smarowania turbiny olejem)